Corona: maak van je huis een Blue Zone

Corona: maak van je huis een Blue Zone

Hoe geef je je weerstand tijdens deze Corona-periode een flinke oppepper? Gelukkig heb je daar - ook nu - goede mogelijkheden voor. Nu je toch aan huis gekluisterd bent, kun je de leefgewoonten van de mensen in de blue zones introduceren. In deze vijf opmerkelijke regio’s op aarde wordt de bevolking namelijk een stuk ouder: gezond en vitaal!

Dus, wat let je? Let’s go into the blue zone... 

Voor veel mensen is deze coronasituatie best lastig. We hebben nauwelijks tot geen direct contact met onze dierbaren. We kunnen niet zomaar op bezoek en we weten niet hoe lang dat gaan duren. 

Veel senioren zijn nog extra gespannen omdat ze bang zijn om zelf ziek te worden.

Zeker als je ook nog kampt met een hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht, vermoeidheid, slapeloosheid, stress of andere klachten die je weerstand omlaag brengen.

Geef je weerstand een enorme oppepper

Dat is niet niks. Maar het goede nieuws is: je kunt je hele systeem vanuit huis een flinke oppepper geven.

En je kunt zelfs beter uit deze periode komen dan toen je erin ging. Daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar de leefgewoonten van de mensen in de blue zones.

Blue Zones in het kort

In het kort: een uitgebreid onderzoek toonde duidelijk overeenkomsten aan tussen de leefgewoonten van de ‘supersenioren’ in deze blue zones (5 regio’s in onder meer Japan, Californië en Griekenland). Ze leven als het ware op dezelfde manier wanneer het gaat om voeding, beweging, sociaal leven, zingeving en ontspanning. Elke blue zone heeft daarbij een regionale touch.

Schuilkelder of windmolen

De vraag is nu: hoe ga jij hier zelf thuis met deze situatie om? ‘Als de wind van verandering waait, bouwt de één een schuilkelder en de ander een windmolen’, luidt een Chinees gezegde. Hoe doe jij dit? Leef je in angst, voel je je lamgeslagen en volg je de hele dag het laatste nieuws over corona? Of denk je: ik doe alles wat ik zelf kan doen.

Hoe breng je meer blue zone aan? 

Laten we windmolens bouwen. Gewoon vanuit huis. Je hebt thuis voldoende mogelijkheden. In de komende periode kun je per e-mail tal van blue zone tips ontvangen. Speciaal voor deze periode.

  • Hoe kom je thuis aan voldoende beweging.
  • Hoe zorg je voor een betere ademhaling?
  • Hoe zorg je voor ontspanning?
  • Met welke voeding (en recepten) bouw je snel een enorme weerstand op?
  • Hoe zorg je ervoor dat je je niet eenzaam gaat voelen?
  • Hoe zorg je voor zingeving in je leven?

Dit kun je nu alvast doen

De komende tijd meer over blue zone leven tijdens deze coronaperiode. Lees alvast het e-book over de blue zones (geschreven vlak voordat corona uitbrak) en laat je al inspireren.

Neem de voedingstips uit het e-book nu al ter harte. Zorg dat je thuis in beweging blijft (blijf ook niet langer dan een uur achter elkaar zitten). Mest bijvoorbeeld alle kasten goed uit, loop de trap regelmatig op en af, doe fysieke oefeningen, etc.

Ontvang alle blue zone tips (ook corona gerelateerd)

In dit artikel lees je natuurlijk nog maar een paar handige tips.

Wil je meer interessante berichten ontvangen in je mailbox? 

Meld je dan hieronder direct even aan en ontvang de komende tijd praktische blue zone tips waar je thuis direct mee aan de slag kan.


Misschien vind je dit ook leuk:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Je hoeft je niet opnieuw in te schrijven als je dit al eens gedaan hebt.
Je wordt dan automatisch al voorzien van nieuws en updates.