De 80/20-regel in het dagelijks leven

Steeds meer mensen kijken kritisch naar de voeding die ze binnenkrijgen. Zij kijken naar de hoeveelheid, maar ook vooral naar het aantal calorieën wat ze nuttigen.

Om een balans te vinden binnen gezonde en ongezonde voeding, is de 80/20 regel in het leven geroepen. Toch is die regel niet voor iedereen hetzelfde. We nemen je mee naar de verschillen.

Pareto-principe

De 80/20-regel wordt ook wel het Pareto-principe genoemd. De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto ontdekte dat tachtig procent van de bezittingen in Italië, in handen was van twintig procent van de bevolking.

Joseph Juran ontdekte dat die regel op veel meer van toepassing is. Denk aan een schoolklas, waarin twintig procent van de kinderen tachtig procent lawaai maakt. Of dat tachtig procent van de omzet, gegenereerd wordt door twintig procent van de klanten.

Voeding

Buiten dit wetenschappelijk bewezen effect, kan de 80/20 regel ook op een andere manier worden toegepast. Het 80/20-dieet, de naam waaronder het dieet steeds populairder wordt, houdt in dat tachtig procent van je voeding gezond is. De andere twintig procent kun jezelf invullen met producten die mogelijk iets minder gezond zijn.

Op die manier bouw je vrijheid binnen je voedingspatroon, terwijl je dagelijks wel bewust bent van de gezonde voeding die je nuttigt. Het niet honderd procent aan een leefstijl te hoeven voldoen, geeft minder stress en motiveert juist om het vol te houden! 

Blue Zone

Terug naar het Pareto-principe, toegepast op het dagelijks leven. Ook op het Japanse Blue Zone-eiland Okinawa is de 80/20-regel namelijk leidend in de dagelijkse keuzes van de inwoners. 

Zij komen dagelijks hun bed uit voor hun ‘Ikigai’, het doel achter je bestaan.

Maar hoe werkt de 80/20-regel voor de inwoners van Okinawa in de praktijk? 

Een paar voorbeelden:

  • Twintig procent van je spullen in huis gebruik je tachtig procent van de tijd. De les: geef spullen die je niet gebruikt en weinig of geen betekenis hebben weg. Dat maakt letterlijk en figuurlijk ruimte.
  • Twintig procent van de mensen in je omgeving geeft je tachtig procent persoonlijke voldoening. Dus besteed meer tijd aan die 20% en haal daar het beste uit.
  • Slechts twintig procent van wat je doet, levert je plezier en persoonlijk geluk op. Focus jezelf dus vooral daar op.
Uit deze voorbeelden halen de Blue Zone-inwoners hun Ikigai: hun doel en hun geluk.

Die tachtig procent komt ook terug als de inwoners van Okinawa aanschuiven voor een maaltijd.

De tip? Eet tot je voor ongeveer tachtig procent vol zit.

Vooraf spreken ze de zin “Hara hachi bu” uit, ter herinnering van dit principe. Uit onderzoek blijkt dat je hersenen pas na vijftien tot twintig minuten een seintje geven dat je verzadigd bent.

Op een rustiger tempo eten te nuttigen helpt daar ook bij. Op het moment dat je voor je gevoel tachtig procent vol zit, zit je wellicht al volledig vol, het is enkel nog wachten op het seintje van je brein.

4 Tips om je te helpen met ‘Hara Hachi Bu’

  1. 1
    Nuttig kleinere porties
    Door kleinere porties te nuttigen, bijvoorbeeld door te eten vanaf een kleiner bord, krijg je op sneller het gevoel dat je verzadigd bent (Psychologisch voordeel)
  2. 2
    Eet niet te snel, maar geniet
    Sneller eten is meer eten. Door rustig te genieten van een maaltijd, zul je veel minder eten dan wanneer je dit snel doet.
  3. 3
    Focus op het eten
    Kijk geen tv, of swipe niet op Facebook tijdens het eten. Door te focussen op wat en hoeveel je eet, consumeer je minder. En nog een voordeel, je proeft ook nog eens beter wat je eet.
  4. 4
    Maak jezelf niet te druk over getallen
    Doe het op Okinawase wijze: met mate en stapje voor stapje.

Wat kan het ons brengen?

Het antwoord is simpel: beter en gezonder, maar ook mindere hoeveelheden eten. 

Een simpele rekensom leert dat je dan ook automatisch veel minder kilocalorieën binnenkrijgt.

Met de wijsheid van het Pareto-principe, kun je dus al twintig procent inlopen.


Misschien vind je dit ook leuk:

Jouis Boekentip – In Mijn Tijd

Jouis Boekentip – In Mijn Tijd

Blue Zone Sardinië, Italië

Blue Zone Sardinië, Italië

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Je hoeft je niet opnieuw in te schrijven als je dit al eens gedaan hebt.
Je wordt dan automatisch al voorzien van nieuws en updates.