Vitaliteit als leidraad in een fit, jong en sexy leven

Het is vandaag de start van de Nationale Vitaliteitsweek. Een mooi en belangrijk onderwerp om eens bij stil te staan, want vitaal zijn we graag allemaal. Maar wat is daarvoor nodig en hoe zorg je dat je zo lang mogelijk vitaal blijft? Een vraag die steeds belangrijker wordt naarmate je ouder wordt.

Vitaliteit betekent letterlijk levenskracht. De drie belangrijkste kernbergrippen die hierbij horen zijn energie, motivatie en veerkracht. Bij energie gaat het over jezelf ‘energiek voelen’. Dit slaat op de energie hebben om dingen te ondernemen en aan te pakken. Bij motivatie draait het om het stellen van doelen in je leven en om moeite doen die doelen ook echt te halen. Veerkracht is de persoonlijke kracht om met de voor- en tegenspoed in je leven om te gaan. Want hoe je het ook wendt of keert, met ups en downs krijgen we allemaal te maken. De een meer dan de ander, maar uiteindelijk gaat het erom hoe je daarmee omgaat. Een vitaal persoon heeft dus de kracht, de wil en het vermogen om zijn eigen leven op een positieve manier in te richten. En dat is nou precies waar Jouis voor staat en waar we jou mee willen helpen. Daarom staan we graag even stil bij De Nationale Vitaliteitsweek.

Succesfactoren

Wie van nature weet hoe je zolang mogelijk vitaal blijft zijn de inwoners van de Blue Zones: de gebieden in de wereld waar mensen gemiddeld 90 of zelfs 100 jaar worden en tot in de laatste levensjaren gezond en vitaal blijven. Uit onderzoek is gebleken dat mensen in deze gebieden een aantal overeenkomsten hebben in hun leefstijl. Dat zijn precies zijn de factoren die verantwoordelijk zijn voor een lang en vitaal leven. Het mooie hiervan is, dat we dit ook op onze eigen levens toe kunnen passen en het is niet eens zo heel ingewikkeld. Sterker nog, het is eigenlijk heel makkelijk en natuurlijk!

Beweging is zeer belangrijk voor een gezond en vitaal leven. Hiervoor hoef je niet naar een sportschool of kilometers hard te lopen, het gaat juist om natuurlijke beweging. Denk bijvoorbeeld aan werken in de tuin, te voet van A naar B gaan, actief huishoudelijk werk of regelmatig een lekkere wandeling in de natuur. Met andere woorden, gewoon lekker actief leven, dat houdt je fit en jong.

Wat ook heel belangrijk is, is het hebben van een doel in je leven. En dan gaat het niet om doelen als rijk, beroemd of succesvol worden. Maar het gaat om de reden waarom jij elke dag op wilt staan. Dat kunnen eenvoudige dingen zijn als zorgen voor je (klein)kinderen, het helpen van mensen die het nodig hebben, persoonlijke groei, vrijwilligerswerk, liefde geven, nemen en delen. Het doel kan voor iedereen anders zijn, het belangrijkste is dát je een doel hebt. Als je doel duidelijk is, kan dat je levensverwachting zomaar met zo’n zeven jaar verhogen.

Een andere succesfactor voor een vitaal leven is het vermijden van stress. Stress is de veroorzaker van veel ziekten en chronische ontstekingen. Dat wil je graag voorkomen. Iedereen ervaart wel eens stress, maar hoe ga je daarmee om? Het helpt om een dagelijkse routine te hebben om de stress van je af te schudden. Denk aan een korte meditatie, een eigen gecreëerd rustmomentje of een dagelijkse wandeling in de natuur. Laat de stress bewust van je afglijden, dat houdt je gezond. 

Uiteraard speelt voedsel ook een belangrijke rol in een vitaal leven. Eet zoveel mogelijk vers en plantaardig. Geen pakjes en zakjes, maar gewoon lekkere natuurlijke ingrediënten die passen bij het seizoen. Vis of vlees mogen best af en toe op het menu, maar dan als klein bijgerechtje. Een glaasje wijn per dag kan helemaal geen kwaad. Daar genieten de mensen in de Blue Zones ook dagelijks van. Dus drink met mate, geniet volop!

Houd ook goed in de gaten dat je niet dooreet tot je niet meer kunt. Stop met eten als je voor zo’n 80% vol zit. Je hersenen geven namelijk pas na 20 minuten een seintje dat je te veel hebt gegeten. Het is gezonder als je het niet zover laat komen en je voelt je ook beter en energieker als je niet dooreet tot het gaatje.

Ook je sociale omgeving is essentieel voor je vitaliteit. Een hechte band met de mensen om je heen geeft je een gevoel van veiligheid, saamhorigheid en voorkomt eenzaamheid. Dat betekent klaar staan voor elkaar en voor elkaar zorgen als het nodig is, je inzetten voor de mensen om je heen, investeren in tijd en liefde voor je naasten. Het gevoel dat je ergens bij hoort, een veilig vangnet hebt en iets bij kunt dragen aan het leven van anderen hebben een ongelofelijk positief effect op je gezondheid. Het kan je leven zelfs tot zo’n 14 jaar verlengen! Zoveel belangrijk is jouw sociale omgeving dus. Dit kun je vinden binnen je familie- of vriendenkring, maar ook bijvoorbeeld binnen een geloofsgemeenschap of een andere club waar je gelijkgestemden vindt. Ga echte verbintenissen aan met de mensen waar je om geeft, dat verrijkt je leven enorm.

Geheim

Dit is in een notendop het geheim van vitaliteit. In de Blue Zones leven de mensen al eeuwenlang op deze manier. Niet omdat dat is opgelegd, maar gewoon van nature. Het feit dat mensen daar zo vanzelfsprekend oud worden zonder klachten als alzheimer, aderverkalking, hartfalen, diabetes en andere gezondheidsklachten die bij ons helaas veel voorkomen, zegt genoeg.

En het mooie is dat deze manier van leven dus helemaal niet ingewikkeld is. Dat is nou precies het geheim: hou het simpel.

Jouis inspireert je graag om op een eenvoudige manier lang en gelukkig te leven. Vitaal te zijn en blijven. Doe je mee?


Misschien vind je dit ook leuk:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Je hoeft je niet opnieuw in te schrijven als je dit al eens gedaan hebt.
Je wordt dan automatisch al voorzien van nieuws en updates.