Met deze levensstijl voorkom je dementie

Al dertig jaar onderzoek

De studie in zijn volledigheid is eind jaren 80 begonnen, toen ongeveer twaalfduizend inwoners uit Doetinchem en omgeving meededen met een onderzoek naar hart- en vaatziekten.

Een merendeel van die deelnemers wordt iedere vijf jaar opgeroepen om mee te doen aan een onderzoek. De zevende meetronde is begonnen in 2018 en duurt tot volgend jaar: 2022. 

De onderzoeken van het RIVM laten dus een duidelijk beeld zien van het menselijke levensloop in beeld, waar continu nieuwe resultaten uitkomen!

Dementie

In 2018 zijn er wereldwijd zo’n vijftig miljoen mensen die lijden aan dementie. Naar verwachting is dit getal in 2050 verdrievoudigd. Op dit moment is dementie (nog) niet te behandelen, dus is het van belang dat er vroegtijdig wordt ingegrepen. Voeding speelt een ontzettend belangrijke rol in dit proces.

Mediterrane levensstijl

De Mediterrane levensstijl, zoals we hem kennen vanuit de Blue Zone-eilanden Ikaria en Sardinië, zijn leidend binnen de onderzoeken van de Doetinchem Cohort Study.

Deze levensstijl gaat samen met beter werkende cognitieve functies van het brein en kan dementie op latere leeftijd dus voorkomen.

Het RIVM zocht uit of er samenhang is tussen De Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, de voedingsrichtlijnen van de World Health Organization en het Mediterrane voedingspatroon.

De Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad zijn voor ons niet onbekend. Hierin staan vuistregels als eet twee stuks fruit en minstens tweehonderd gram groente per dag, eet één keer per week vette vis en beperk de consumptie van bewerkt vlees.

De voedingsrichtlijnen van de World Health Organization komen ongeveer op hetzelfde neer, maar is een wereldwijd advies.

Welke richtlijn moet ik volgen?

Dat maakt dus eigenlijk helemaal niet uit, blijkt uit het onderzoek!

Alle drie de voedingsrichtlijnen geven aan om voldoende groenten en fruit te eten. De inname van volkoren granen en gebruik van zo min mogelijk toegevoegde suikers en zout, zijn ook positieve uitkomsten voor het lichaam.

Twee jaar jonger

Uit bovenstaand genoemd onderzoek blijkt dat voor deelnemers die zich aan de voedingsrichtlijnen houden, de cognitieve functie twee jaar jonger is.

Dit betekent dat de cognitieve functies van iemand van zeventig jaar, die gezond eet, hetzelfde zijn als iemand van 68 jaar die een stuk ongezonder eet. De cognitieve functies gaan ook met zeven procent minder snel achteruit bij iemand die de voedingsrichtlijnen volgt. 

Zet snel de eerste stap naar een beter werkend brein!


Misschien vind je dit ook leuk:

Jouis Boekentip – In Mijn Tijd

Jouis Boekentip – In Mijn Tijd

Blue Zone Sardinië, Italië

Blue Zone Sardinië, Italië

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Je hoeft je niet opnieuw in te schrijven als je dit al eens gedaan hebt.
Je wordt dan automatisch al voorzien van nieuws en updates.