Peulvruchten

Een van de meest gegeten ingrediënten in de Blue Zones zijn peulvruchten. Ze zijn vezelrijk, bevatten plantaardige eiwitten en diverse vitamines. Een onmisbaar onderdeel voor een gezond voedingspatroon.

Wat zijn peulvruchten?

Peulvruchten bestaan uit twee vruchtbladen waarin zaden groeien van de vlinderbloemfamilie. Hieronder vallen bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, kievitsbonen, limabonen, linzen, kidneybonen en sojabonen. Deze worden vaak gedroogd verkocht, maar zijn ook in pot of blik verkrijgbaar.

Ook heb je groene, verse peulvruchten, zoals sperziebonen, snijbonen, tuinbonen, doperwten, sugarsnaps en peultjes. Deze kun je volledig eten en hebben als voordeel dat ze extra veel vitamine C bevatten.

Wist je dat?

Doordat het eiwit uit peulvruchten een volwaardig eiwit is, zijn het uitstekende vleesvervangers. Met 75 gram peulvruchten vervang je 100 gram vlees.

Daarnaast bevatten peulvruchten ook langzame koolhydraten, waardoor je bloedsuiker niet snel stijgt. In langzame koolhydraten zitten veel vezels die niet alleen de bloedsuikerpieken verminderen, maar je ook een langer verzadigd gevoel geven, waardoor je niet de neiging krijgt om tussendoor te gaan snacken. Daarnaast zijn peulvruchten vetarm, bevatten ze weinig calorieën en ze zitten boordevol mineralen als ijzer, magnesium, kalium en fosfor.

Ook bevatten peulvruchten veel B vitamines waaronder B1 en B6 die helpen tegen vermoeidheid. Ze geven ons lichaam energie terwijl ze toch weinig vet bevatten. Een gouden combinatie.

Voor mens en milieu

Nog een voordeel van peulvruchten is dat de teelt ervan een relatief kleine ecologische voetafdruk heeft. Er is weinig water nodig voor de teelt en gewassen van de vlinderbloemfamilie gebruiken bodembacteriën om stikstof uit de lucht te halen, waardoor ze de bodem verrijken. Dus niet alleen goed voor de mens, maar ook voor het milieu.

Zo gebruik je ze

Het leuke van peulvruchten is dat ze op heel veel manieren zijn te nuttigen zijn. In de soep, gewoon los bij een warme maaltijd, in stoofpotten of salades. Ook kun je er heerlijke spreads van maken zoals humus van kikkererwten. Dat is minder bekend, maar wel heel erg lekker is de toepassing in zoete gerechten zoals bijvoorbeeld witte of zwarte bonen cake.

Zoals je ziet zijn peulvruchten dus ontzettend gezond en veelzijdig. Ze komen dan ook veel terug in de recepten op onze website. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze lekkere Sardijnse bonenpasta. Makkelijk, gezond en in een handomdraai op tafel. Eet Smakelijk!

Tip

Vaak wordt gedacht dat een bruine boon gezonder is dan een witte boon. Dat gevoel komt voort uit de ‘volkoren gedachte’: hoe bruiner, hoe gezonder. Dat gaat in dit geval niet op. In witte bonen zitten juist nóg meer vezels dan in bruine bonen.

Probeer lekker veel te variëren met verschillende soorten peulvruchten en bereidingen. Houd ook onze site in de gaten voor nieuwe recepten.


Misschien vind je dit ook leuk:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Je hoeft je niet opnieuw in te schrijven als je dit al eens gedaan hebt.
Je wordt dan automatisch al voorzien van nieuws en updates.