Wat maakt Havermout zo gezond?

Waar havermout vroeger vooral een goedkoop en niet zo spannend alternatief voor het ontbijt was, is het nu heel populair bij mensen die van eten houden.

Zelfs als avondeten maakt havermout een opmars.

Dat komt onder andere omdat het glutenvrij is, tegenwoordig een wens van velen. Maar dat is niet het enige voordeel dat havermout heeft.

Wat is het precies?

Havermout is een volkoren graanproduct, gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels. Met name in Blue Zone Loma Linda in Californië is havermout een onmisbaar voedingsmiddel. Het wordt dagelijks bij het ontbijt gebruikt, maar ook als ingrediënt van allerlei andere gerechten. Omdat havermout heel geschikt is om mee te bakken, wordt het in veel vegetarische gerechten verwerkt, waaronder vegaburgers, notenbrood en smoothies.

Wat maakt het zo gezond?

Havermout bevat vezels, eiwitten, meervoudige koolhydraten en een flinke dosis ijzer en B-vitaminen.

Ook bevat het bètaglucanen: oplosbare vezels die in de darmen veel vocht opnemen en daarbij wat cholesterol binden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat bètaglucanen uit haver het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen. Vezels in haver zijn niet alleen goed voor het cholesterolgehalte, ze zorgen ook voor een langzamere en betere vertering. Daardoor krijg je niet zo snel weer honger en hoef je tussendoor niet steeds iets te eten. Verder zorgen vezels voor een gezonde darmflora.

Al met al dus een heel gezond ingrediënt waar je veel kanten mee op kunt. En ook nog eens helemaal niet duur. De moeite waard om eens wat mee te experimenteren.

Op zoek naar leuke recepten met havermout?

Hier vind je 10 favoriete recepten Uit Paulines Keuken:


Misschien vind je dit ook leuk:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Je hoeft je niet opnieuw in te schrijven als je dit al eens gedaan hebt.
Je wordt dan automatisch al voorzien van nieuws en updates.